Kliekiwatte?

#kliekipedia

Het klinkt een beetje lullig. Sterker nog: ik kan me niet voorstellen dat je met een heel marketingteam tot de conclusie komt dat deze campagnenaam een goed idee is.
Maar laat ik niet flauw doen. De boodschap is: gooi geen eten weg! En daar ben ik het van harte mee eens.
Kijk maar eens naar het plaatje hieronder. 350 euro! Daar kun je een hoop lekkere wijn van kopen. Of goede olijfolie. Bijzondere chocolade. Citytrip.
Ik gooi al vrijwel geen eten weg. Oud brood gaat in de toaster, een restje groente of iets met rijst kan prima in een frittata en dat overgebleven stukje frittata kan weer in de lunchdoos, net als bijvoorbeeld pasta of hartige taart. En dan is er nog de vriezer, voor een later moment. En mijn beste truc om niet te verspillen: negeer die houdbaarheidsdatum en gebruik je ogen en neus. Laatst opende ik een potje crème fraîche, ruim twee weken later dan de THT-datum die erop stond en die was nog perfect. Vandaar ook dat ‘ten minste houdbaar tot’ wat al impliceert dat je erna gewoon zelf moet kijken tot wanneer je iets nog kan gebruiken.

infographic_kliekipedia

één reactie

  1. Sterker nog, ik heb van een bevriende bakker geleerd dat slagroom veel lekkerder is en tot een veel stevigere massa opklopt als je hem een dag na de houdbaarheidsdatum klopt. Moet ie wel koud bewaard zijn. En het is echt waar … lekker dikke slagroom, beetje poedersuiker en een snufje vanillepoeder erbij of vanillesuiker ineen … top!

Laat een reactie achter

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*